Lisa Marie Maiwald

Education

 

since 10/2013 Psychotherapy training, Weiterbildungsstudiengang Psychologische Psychotherapie, Johannes Gutenberg-Universität Mainz
07/2013 Master of Science (M.Sc.) in psychology, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
08/2011 Bachelor of Science (B.Sc.) in psychology, Georg-August-Universität Göttingen

 


Academic and Clinical Positions

 

02/2014 – 01/2015 Psychotherapist in psychological training, Klinik Hohe Mark, Oberursel
since 06/2013 Psychologist at Psychotraumatologischen Zentrum für Diagnostik und Therapie der Berufsgenossenschaftlichen Unfallklinik, Frankfurt am Main
2012 – 2013 Research assistent, Mother-child-unit, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
2009 – 2011 Student assistant, Georg-Elias-Müller Institut für Psychologie der Georg-August-Universität Göttingen im Fachbereich Quantitative Methoden

 


Publications

Maiwald, L. M., Kaufmann, Y. M., Lang, T., Montini, R., Witthöft, M., Heider, J., Schröder, A., & Weck, F. (2019). The role of therapist and patient in‐session behavior for treatment outcome in exposure‐based cognitive behavioral therapy for panic disorder with agoraphobia. Journal of Clinical Psychology, 75, 614-626.

Kaufmann, Y. M., Maiwald, L.M., Schindler, S., & Weck, F. (2017). Wie wirkt sich mehrmaliges Kompetenz-Feedback auf psychotherapeutische Behandlungen aus? Eine qualitative Analyse. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 46, 96-106.

 


Scholarships

 

Since 03/2015 PhD scholarship from the Johannes Gutenberg Universität Mainz; Supervisor: Prof. Dr. Florian Weck

 


Research Interests

  • psychotherapy research
  • psychotherapeutic competencies

 


Book Reviews

Maiwald, L. (2015). Verhaltenstherapeutische Praxis in Fallbeispielen. Leben statt Überleben und andere Geschichten Verhaltenstherapie, 25, 242-243.